Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku pedagogika:
- ma podstawową wiedzę ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej oraz do kształtowania własnego rozwoju zawodowego,
- ma umiejętność komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego,
- dysponuje refleksyjnym spojrzeniem na własną rolę zawodową oraz pogłębionym rozumieniem rzeczywistości edukacyjnej,
- przygotowany jest do radzenia sobie na rynku pracy.
Poszczególne specjalności nadają kwalifikacje zawodowe. Specjalności uruchamiane w trakcie trwania studiów:
- Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna – absolwent zna i rozumie możliwe różnice indywidualne dzieci, rozpoznaje czynniki ryzyka i ocenia prawidłowości funkcjonowania w kolejnych fazach rozwoju, jak też rozumie i umiejętnie realizuje swoją rolę w stymulowaniu i wspomaganiu tych zmian. Umiejętnie projektuje i realizuje swoje działania w środowisku szkolnym i przedszkolnym. W zakresie diagnozy i terapii pedagogicznej rozpoznaje objawy zagrożeń i trudności, ocenia jakość środowiska wychowawczego i konstruuje programy interwencyjne, profilaktyczne i naprawcze.
- Pedagogika opiekuńcza i resocjalizacyjna – absolwent przygotowany jest do kompleksowej realizacji zadań opiekuńczych, wychowawczych, resocjalizacyjnych w zróżnicowanych instytucjach oraz w lokalnych układach funkcjonalnych. Potrafi samodzielnie diagnozować potrzeby i sytuacje podopiecznych oraz problemy i kwestie opiekuńczo-wychowawcze. Ma umiejętność opracowywania i wdrażania programów wspomagania wychowawczego, profilaktyki społecznej i resocjalizacji osób we wszystkich fazach życia (od dzieciństwa do starości).
Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku pedagogika:
- dysponuje interdyscyplinarnym przygotowaniem teoretycznym obejmującym przede wszystkim wiedzę i kompetencje w zakresie pedagogiki, ale też filozofii, socjologii, psychologii,
- ma umiejętność dostrzegania problemów oraz ich rozwiązywania, także w drodze badań zaprojektowanych i zrealizowanych poprawnie pod względem metodologicznym,
- umiejętnie prowadzi działalność społeczną oraz samodoskonali się, jak też jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia,
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej z zakresu pedagogiki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej,
- ma pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
Studia na kierunku pedagogika umożliwiają m.in. zdobycie wiedzy wypracowanej przez różne dyscypliny naukowe (filozofię, psychologię, socjologię i dyscypliny szczegółowe) oraz wiedzy metodologicznej i praktycznej, co daje podstawę do poszukiwania obszarów wymagających naukowej eksploracji, opracowywania diagnoz i prognoz pedagogicznych, konstruowania projektów własnych badań oraz opracowywania i wdrażania indywidualnych planów i programów interwencji pedagogicznej.
Absolwent kierunku pedagogika ma wiedzę i postawy stanowiące podstawę dla oryginalności w rozwijaniu i wprowadzaniu w życie idei wychowawczych oraz badanie ich skuteczności. Ma także kompetencje umożliwiające podejmowanie indywidualnej i zespołowej pracy badawczej i permanentnego uczenia się.
Specjalności uruchamiane w trakcie trwania studiów:
- pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna (profil praktyczny),
- pedagogika opiekuńcza i resocjalizacyjna (profil ogólnoakademicki),
- pedagogika społeczna (profil ogólnoakademicki),
- pedagogika szkolna (profil ogólnoakademicki),
- pedagogika wczesnej edukacji (profil ogólnoakademicki).
Możliwości zatrudnienia
Ukończenie studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika oznacza uzyskanie kwalifikacji zawodowych wymaganych do podjęcia pracy:
- nauczyciela w różnych formach wychowania przedszkolnego i klasach początkowych w szkołach podstawowych,
- wychowawcy w domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, świetlicach środowiskowych, wielofunkcyjnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- wychowawcy w takich placówkach jak: młodzieżowy ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, areszt śledczy, zakład karny.